استغاثة مزارعي الدقهلية بعد تفاقم الديون عليهم .. “هنسدد منين؟”

1

تفاقمت أزمة ديون المزارعين والمتعثرين عن سدادها لبنوك التنمية والائتمان الزراعي بمحافظة الدقهلية، ويشكو الأهالي من استدراج البنوك لهم وإيهامهم بأن القرض حسن بدون فوائد، على عكس الواقع، حيث تصل الفائدة لـ 7% أو 12.5% حسب نوع القرض.

حيث يقول ناجي العربي، محامي مجموعة من المزارعين، أن المزارع يذهب للبنك ويقترض منه ثم يفاجأ بعد 6 أشهر بأن البنك يطالبه بالسداد أو تدويره، وتزيد الفائدة مرة أخرى، ما أدى لتراكم الديون على المزارعين، وترك أغلبهم الزراعة ولجئوا إلى مهن أخرى.

وقال السيد محمد جمعة، أحد مزارعي الدقهلية: “هنسدد إيه ولا إيه؟ دي الحكومة مأجرة الأرض ومش عارفين نسدد، وعشان أسدد هاشتغل حرامي أو بلطجي أو نصاب، أجيب منين؟”.
وقال سلامة الدسوقي، أحد مزارعي الدقهلية: «أنا مأجَّر أراضي حكومة، الإيجار كان 250 جنيه بقى 4 آلاف جنيه، أسدد منين ولا أدفع منين؟ وري وسماد وغيره، غير الأنفار ومياه، مفيش طيب نروح فين؟”.

وقال محمود عبد الله، أحد مزارعي الدقهلية: “تدهورت الزراعة ومش جايبه همها، أزرع وأتعب وأجيب سماد وأنفار يشتغلوا علشان محصولي، وفي الآخر بطلَع مديون”.

وأضاف عبد المقصود: “الحكومة سايبانا نتداين ومفيش أي تدخل منها والمحصول مش بنلاقي اللي يشتريه، ده لو الأرض جابت محصول، غير السماد والكيماوي وكله بالفلوس، وأنفار وعمال وسماد وري وحرث وتقصيب، وكل ده على قلب الفلاح، وفي الآخر البنك ياخد اللي طلع من الزرعة يا يحبسني”.

 

2

3

x

‎قد يُعجبك أيضاً

(ملف كامل) شهداء الدقهلية في مذبحتى رابعة والنهضة 14 أغسطس 2013

شهداء الدقهلية في مذبحتى رابعة والنهضة 14 أغسطس 2013 1- الشهيد عمر الفاروق صدقي  محفظ ...