رسالة مسربة عن الانتهاكات بمركزي المنصورة ومحلة دمنة

13876491_288176624888960_6252756351117120417_n– مركز المنصورة .. القصة ومافيها أنه كان مكان لحجز الأحصنه الخاصة بالمركز ، يعنى مكان غير آدامى على الاطلاق ولا يمكن وصف بشاعته بالفعل .
عبارة عن عنبرين يمين ويسار ، الغالب فيه الجنائيين 95% جنائي.
العنبر مساحته ” عرض 3 متر *10 متر طول ” وحمامين لا يصلحوا للحيوانات ،والتهوية منعدمة لكثرة الحديد وامتلاء الفتحات الضيقة الموجودة بالعنبر بالاتربة وصلاباتها ، لا اضائة ولا تهوية ولا ماء جيد بالمكان يعني خلاصة القول لا حياة في ذلك المكان.
 
– العنبر موجود فيه ما يزيد عن 80 سجين منهم 16 سياسي قابلين للزيادة والنقصان،فيه تكدس شديد جدا مجموعة بتنام مسيفة على جنب واحد مع ارتفاع درجة الحرارة والباقي واقف وبعد كدة بيبدلوا مع اللي كانوا نائمين في ظل هذا الجو الامراض الجلدية منتشرة بشكل بشع من جرب لغيره وخصوصا في الجنائي.
 
كل ده مع المعاملة السيئة من قبل الامناء والضباط بالخصوص خصوصا ضابط اسمه فاروق ملازم اول وضابط اسمه احمد ابو العطا ملازم اول ايضا.
 
حدث عدة انتهاكات من قبل فاروق ده اخرها الاعتداء بالضرب على الطالب محمد العزيزي جامعة السلاب وده بسبب ان السياسي رفض الالتفات للحائط “وشه في الحيط ” اثناء دخول البيه فانهال عليه بالضرب واخده للخارج وكلبشه خلفي واعتدى عليه بالضرب المبرح وتم تقديم بلاغ للنائب العام بتلك الواقعة، الزيارة لا تتعدى الدقيقة ومعاملة سيئة من مخبرين المباحث مع الاهالي والمعتقلين، ممنوع دخول كثير من الاطعمة ومياه الشرب المثلجة وتفتيش غير ادمي للطعام والملابس وغيره وغيره، يعني لا مكان ولا نوم ولا حمام ولا عبادات ولا راحة نفسية ولا صحية اي لا حياة .
 
من حوالي شهر وصل للمركز وفد من حقوق الانسان والله دخلوا بالاحذية على فرش المساجين بكل تكبر واستعلاء في مكان والله لم ارى في حياتي مكان اقذر منه ولا يليق فيه حياة على الاطلاق ، يقوم البني ادم اللى معندوش ضمير يقول صالح للاستخدام الادمي وشرب الشاي وترك ورائه ناس بتموت ولكن لو لا رحمة ربنا بنا لكنا في تعداد الموتى الان.
 
– اما بالنسبة لمحلة دمنة من يومين كانوا الشباب بيصلوا قيام وكان الصوت عالي والغرفة اللي موجودين فيها بتطل على غرفة المباحث فخرج علينا ضابط وفضل يسب الدين ويشتم باقذر الالفاظ، ده غير ان ممنوع دخول الورقة والقلم والكتب الدراسية والفكرية والساعات وفرش الاسنان والعلاج واي شئ فيه حاجة معدنية حتى لو كانت نضارة زراعها حديد قوى ،لكن بنحاول نسرب الورق والقلم بالعافية كدة حتى كتاب السيرة النبوية والاحاديث ممنوعين.
x

‎قد يُعجبك أيضاً

(ملف كامل) شهداء الدقهلية في مذبحتى رابعة والنهضة 14 أغسطس 2013

شهداء الدقهلية في مذبحتى رابعة والنهضة 14 أغسطس 2013 1- الشهيد عمر الفاروق صدقي  محفظ ...