#انت_انتهيت_يا_سيسي الأعلى تداولًا في مصر.. ونشطاء: انزلوا بكرة واكتبوا التاريخ

لم تستطع هاشتاجات لجان العصابة الانقلابية التي تأتمر من عباس كامل والسيسي، إيقاف تصدر هاشتاج #انت_انتهيت_يا_سيسي، الذي سيجده كل من يدخل تويتر في مصر الأعلى تداولا وفي صدارة التريند. الهاشتاج مليء بكثير من الأمل والتفاؤل بإسقاط رأس الانقلاب العسكري في جولة الجمعة، 27 سبتمبر 2019، بعد جمعة 20 سبتمبر الماضية، يحدوهم كثير من مشاهير رفض الانقلاب ومعارضته.

تقول “pery Ahmed”: “رسالة الثوار لكل من ينزل ضد الثوار.. اعرف أنت نازل ضد شباب مصر وشعب مصر.. اوع تزود الدم هو نازل علشان كرامتك وكرامته علشان تعيش كويس علشان نرجع كرامة مصر في العالم كله.. نرجع الأرض.. نرجع النيل.. نرجع كرامة الجيش والشرطة.. نرجع حقوقنا المنهوبة والثروات”.

كرتونه للمواطن
وقصر للمدام#انت_انتهيت_يا_سيسي pic.twitter.com/BElSFTJY1O

— 🇳️ نــور هــانم (@Humanityyvoice) September 26, 2019

ويضيف الإعلامي هيثم أبو خليل تغريدات كثيرة كعادته، ولكن منها ما يكشف به للثوار ما تقوم به داخلية السيسي في الكواليس، “خطة السيسي وعصابته.. تتلخص في الحشد المضاد عند المنصة في القاهرة.. والقائد إبراهيم في الإسكندرية وباقي المحافظات.. والفضائيات بتاعتهم.. هتقسم الشاشة لعدة نوافذ  …وبص يا عالم.. شوف انتفاضة المصريين.. في حب السيسي.. طيب الحل إيه؟.. نزول الشعب الحقيقي.. يبطل كل اللقطات الفيك دي”.

الممثل عمرو واكد بلغة العالم ببواطن الأمور، يكتب: “السيسي انتهى. خلص خلاص. الباقي كله حلاوة روح. وأي حد هيقف معاه خصوصا دلوقتي يبقى بيغلط غلطة كبيرة في حق نفسه. اعقل يا غبي وانسحب لورا وسيب الشعب ياخد حقه”.

أما الصحفي “أحمد حسن الشرقاوي” فكتب: “الرجل ده بيتكلم عن 3 رسائل طمأنة للحراك الشعبي الذي سيخرج فى مصر بعد ساعات.. اسمعوه.. وركزوا فى الكلام اللي بيقوله”.

وكتب “‏د.هشام البرحيلي”: “بكره انزلوا بالأعلام وشغلوا أغاني وطنية وافرحوا.. كأن مصر خدت كاس العالم.. وخدوا معاكم صور للسيسي حتى تخدعوا الداخلية، وفي الميدان مزقوها وأحرقوها، واهتفوا بشعارات النصر ورحيل السيسي.. كده حتخلقوا حالة ارتباك داخل النظام وستنهار معنويات مؤيديه ويتهاوى”.

ويتفاءل أيضا الإعلامي ومذيع الجزيرة أحمد منصور قائلا: “العالم كله ينتظر مصر حينما تخرج لتتحدث عن نفسها ممثلة بشعبها الحر الذى قرر الإطاحة بحكم المستبد ويسترد حريته وكرامة مصر ومكانتها.. أنا إن قدر الإله مماتى.. لا ترى الشرق يرفع الرأس بعدى”.

كمان ساعات.
هنكون أو لا نكون.
مبدئيًا قبل ما أقول على الترتيب هتكلم عن كام نقطة بشكل سريع.
١-اللي خرج هاشتاج #انت_انتهيت_يا_سيسي خرجه وهو على علم كامل بإن النظام يترنح. ودي مش استنتاجات..
٢-بكره توقع أبشع أنواع العنف اللي تتخيلها واللي ما تتخيلهاش واعتقالات بالجملة.
لإن ده الكارت

— أحمد السادس (@AElsads) September 26, 2019

ومن بين التغريدات اللافتة ما كتبه “أحمد السادس”، معتبرا أن يوم غد “هنكون أو لا نكون.. مبدئيًا قبل ما أقول على الترتيب هتكلم عن كام نقطة بشكل سريع. ١-اللي خرج هاشتاج #انت_انتهيت_يا_سيسي خرجه وهو على علم كامل بأن النظام يترنح. ودي مش استنتاجات..٢-بكره توقع أبشع أنواع العنف اللي تتخيلها واللي ما تتخيلهاش واعتقالات بالجملة؛ لأن ده الكارت الأخير”.

x

‎قد يُعجبك أيضاً

في الذكرى التاسعة للثورة.. مواقع التواصل تغرد «ثورة الغضب 25»

في الخامس والعشرين من يناير كل عام، يحيي المصريون ذكرى ثورتهم الخالدة التي أطاحت برأس ...