“كتائب الطماطم” تثير سخرية مواقع التواصل الاجتماعي

أثار إعلان وزارة الداخلية في حكومة الانقلاب عن بيع البطاطس والطماطم في منافذها بالمحافظات، ووقوف المواطنين طوابير طويلة للحصول على كيلو منها بعد وصول سعر الطماطم والبطاطس إلى 14 جنيهًا، سخرية واسعة عبر مواقع التواصل الاجتماعي من متاجرة عصابة العسكر بمعاناة المواطنين.

وعلَّق أشرف العفريت “اوعوا اللى حصل ده ينسيكم البطاطس.. المهم إننا نبقى أد الدنيااااااا وكده.. دى أم دنيا ودنيا والجيران والشارع بيشخروووولكم”. فيما كتب أحمد إبراهيم: “هوريكم دوله تانية في 2020”. وعلق هاني كاشف “بلحة: مش حناكل الطماطم علشان نبنى بلدنا!، وعلق عسـل أســـــــــــود : “اللي معاه شوية دولارات يحولهم لطماطم أضمن”.

وعلق علاء صلاح: “بتعيط ليه يا عم بخ.. أصل الطماطم غليت يا لمبى، وأنا اللي فاكرك بتعيط على البطاطس”، فيما علق عمر عمر ساخرا: “واحد صاحبي عيد ميلاده النهاردة.. بقولوا تحب أجيبلك هدية إيه قاللي هاتلي 2 كيلو بطاطس و2 كليو طماطم”. وعلق عصام زين قائلا: “الطماطم آه يا بلد بقيتي بتقفي بالطابور علشان كيلو بطاطس وكيلو طماطم بس وانتوا واقفين طابور ما تنسوش تقولوا تحيا ماسر 3 مرت”.

كانت وزارة الداخلية في حكومة الانقلاب، قد أعلنت عن قيامها بتوفير كميات من الطماطم والبطاطس وعرضها للبيع من خلال سيارات متحركة ومنافذ ثابتة بأسعار مخفضة، معتبرة أن ذلك يأتي لـ”تخفيف العبء عن المصريين” وبتوجيهات من السيسي ووزير داخليته.

يأتي هذا في حلقة جديدة من مسلسل المتاجرة بآلام ومعاناة المصريين، والتي كان أبرزها خلال السنوات الماضية المتاجرة بأزمة ألبان الأطفال واللحوم والدواجن، حيث كان يتم افتعال تلك الأزمات بما يسمح بتدخل جيش السبوبة وطرح كميات من تلك المنتجات بأسعار مخفضة نسبيًّا عن السوق الحرة.

x

‎قد يُعجبك أيضاً

في الذكرى التاسعة للثورة.. مواقع التواصل تغرد «ثورة الغضب 25»

في الخامس والعشرين من يناير كل عام، يحيي المصريون ذكرى ثورتهم الخالدة التي أطاحت برأس ...