هكذا استقبل أبناء الشهداء عيد الفطر المبارك

“بابا حي في الجنة”.. هكذا استقبلت “رغد” وشقيقها “عادل” محمد عادل بلبولة، عيد الفطر المبارك، رغم أن والدهم شهيد، انتقل إلى جوار ربه في أبريل الماضي، على يد مليشيات شرطة السيسي الانقلابية، وهو زوج المعتقلة السابقة مريم ترك.

والشهيد “محمد بلبولة” سبق اعتقاله 6 أشهر، ثم اعتقلوا زوجته وأخت زوجته، كما اعتقلوا وقتلوا العديد من أقاربه وإخوته وأصدقائه، ثم تمت مطاردته واتهامه في 20 قضية، ومنذ أيام حرقوا منزله.

تهنئة العيد

وتقدمت المواطنة علياء عزالدين، عبر حسابها على الفيس بوك، بالتهنئة بالعيد لكل الشهداء، فقالت: “الحقيقة أنني من ليلة العيد وأنا عايزة أتصل على بنات من البصارطة أهنيهم بالعيد بس مش قادرة!”.

وتابعت “العيد في البصارطة كانت المحافظة كلها بتستناه وبينزلوا من بدري يروحوا البصارطة عشان يشاركوا في الصلاة ومسيرة العيد، اللي بيرجعوا منها رجليهم متكسرة بس قلوبهم بتتنطط من الفرحة.. تكبيرات العيد وخطبة العيد وصلاة العيد وهتافات مسيرة العيد، اللي كان بيهتف فيها سيد الشهداء بإذن الله #محمد_عادل.. العيد ده يعتبر فعلا مفيش عندهم عيد.. بمعنى الكلمة -مفيش ولا راجل- لا أخ ولا زوج ولا أب”.

وأكملت “مش عارفة كنت هتصل أقولهم إيه.. أسأل فلانة عرفوا حاجة عن قريبهم المختفي قسريا، ولا أسأل التانية عن أهل الشهيد، ولا أسأل التالتة عن المعتقلين اللي عندهم، ولا أسأل الرابعة عن المطارد وحالهم وهما ميعرفوش عنه حاجة، ولا أقول إيه ولا إيه!!”.

وتابعت “أنا حقيقي ضد بوستات الأحزان في الأعياد مهما بلغ الحزن مداه، لكن في نفس الوقت أنا عايزة أقول لكل أخت وحبيبة من البصارطة #كل_سنة_وانتو_طيبين.. كل سنة وأحبابكم الشهداء بإذن الله منعمين في الجنة، ويرددون (يَالَيتَ قَومِي يَعلَمُونَ بِمَا غَفَرَ لِي رَبّي وَجَعَلَنِي مِنَ المُكرَمِين)”.

أما الزعيم عرابي فكتب، عبر حسابه، “اللهم اربط على قلب كل أم لها ابن معتقل أو مطارد أو فجعها فيه خنزير مصر الحاكم. وأبدلها فى قلبها أملا، وبدل الغم راحة ورجاء.. اللهم آمين”

x

‎قد يُعجبك أيضاً

السيسي يُطعم المصريين الخبز المصاب بـ”الإرجوت” السام لإرضاء الروس!

رصد تقرير استقصائي لموقع “أريج” كيف يُطعم السيسي المصريين الخبز المصاب بفطر قمح “الإرجوت” لإرضاء ...